Verslag Sterrenkunde Julianaschool

Start Kernfusie en de zon project Julianaschool

Op  17 juni kwam Richard de Jong de basisprincipes uitleggen van de motor van onze zon : Kernfusie. Dat werd een verhaal over atomen, protonen, electronen, deuterium, lithium en de verschillende stadia waarin stoffen zich kunnen bevinden : vast, vloeibaar, gas, en....plasma.

Als we in staat zijn om een fusie-proces op te wekken en in stand te houden (dat gebeurt bij heel hoge temperaturen van miljoenen graden, waarbij de hete gassen een plasma vormen), dan levert dat een vrijwel onbeperkte bron van schone energie op: De energie zoals die in de zon wordt gevormd.

De studenten slurpten de kennis op, die kunnen ze goed gebruiken als ze de volgende week naar het FOM-Instituut voor Plasmafysica gaan.

Daarna was het tijd voor de doe-opdrachten van Govert Schilling over de zon : Zonnewijzers , een sterrenklok, een zonneprojector, etc.

Kijk verder voor het verslag van deze middag op de website van Richard de Jong.