Basisuniversiteit

• Verklein lettergrootte

Bezoek Rechtbank Den Bosch Werkplaats

Bezoek Rechtbank Den Bosch Werkplaats Kindergemeenschap

Op donderdag 28 januari zijn 8 studenten van het strafrechtproject van de 1e klas van het gymnasium en de brugklas Havo/VWO van de Werkplaats Kindergemeenschap uit Bilthoven op bezoek gegaan bij mr Hans van Atteveld, Rechter-commissaris en Vice-president in Den Bosch. Ze hebben daar een zitting van de Politierechter bijgewoond, die voor deze gelegenheid werd geleid door Hans van Atteveld. Officier van Justitie was mr Willem Bos. Om de zitting bij te wonen moet je volwassen zijn, daarom moet een rechter ons clubje speciale toestemming geven. Dat is handig, want dat kan Hans dus doen.

Er worden een viertal zaken behandeld en vol ontzag kijkt iedereen toe hoe streng het er soms aan toegaat. Maar ook, hoe verdachten onder hun verantwoordelijkheid proberen uit te komen. Als rechter moet je dan stevig in je schoenen staan. Een verdachte is niet verplicht om op de zitting te verschijnen, al is dat niet altijd verstandig, soms maakt dat niet zo'n goede indruk. De emoties kunnen soms oplopen, het gaat tenslotte om belangrijke zaken. Een gevangenisstraf is niet niks.

Om vier uur wordt de zitting gesloten en is het de beurt aan de studenten om hun zaak te gaan behandelen. Behalve verdachte en getuige mag iedereen een echte toga met een bef aan.

De afgelopen weken is er een casus (een juridische "zaak") besproken en ingestudeerd. Naast een verdachte en een getuige, worden er twee advocaten, twee officieren van justitie en twee rechters nagespeeld. Henk van der Horst is meegekomen om iedereen te coachen bij het bepleiten van zijn zaak. Officier van Justitie Willem Bos ondersteunt onze student-officieren bij het formuleren van de tenlastelegging.

Net als in het echt komt de bode de zaak voorleggen en openen de rechters de zitting. Het gaat in deze zaak om het gooien van stenen van een viaduct boven een snelweg waardoor er een vreselijke kettingbotsing is onstaan en een dode is gevallen. Doodslag? Poging tot? Of dood door schuld? Of wilde de verdachte juist voorkomen dat een groepje jongens een steen lieten vallen. "Ze is juist een held edelachtbaren!", bepleiten de advocaten, "de steen ontglipte haar in de strijd met de jongens".

De verdachte strijd heftig voor haar zaak. Soms vergeet iemand wel eens zijn rol en moeten de rechters ingrijpen.Niet door elkaar heen praten en willen de officieren ophouden met vragen stellen aan de verdachte als de advocaat met zijn pleidooi bezig is? Oei! Er zijn duidelijke regels in het strafprocesrecht.

De officieren trekken zich terug voor beraad over de eis.
Na het requisitoir van de officieren en het pleidooi van de advocaten trekken ook de rechters zich even terug om zich te beraden over het vonnis.

Uiteindelijk wordt het vonnis uitgesproken: Verdachte is niet schuldig en wordt vrijgesproken.

Het was een fantastische en zeer leerrijke middag. De Basisuniversiteit bedankt de mr's Hans van Atteveld en Willem Bos voor de ontvangst en Henk van der Horst voor zijn rol in het debat en de retorieklessen en begeleider Bastian Elschot van de Werkplaats.

Geef je mening :

Wat vind je van de Basisuniversiteit?