Start Strafrechtproject Werkplaats

Start Strafrecht Project Werkplaats

Op 3 november 2009 startte het project Strafrecht op het voortgezet onderwijs van de Werkplaats Kindergemeenschap in Bilthoven. Rechter Hans van Atteveld ging in gesprek met 8 studenten. Wat is strafrecht? Wie zijn er allemaal betrokken bij de strafrechtspleging in Nederland. Wat voor soort zaken krijgt een rechter op zijn bord, wat is de ergste zaak waarover hij heeft moeten beslissen? Is hij wel eens op de televisie geweest met een zaak die hij behandelde (ja, maar dat was als aanklager in een zaak, als advocaat-generaal).

Hans van Atteveld gaat aan de hand van een aantal casussen in op de complexiteit van een rechtszaak. Als rechter mag je niet twijfelen aan een veroordeling. En dat terwijl het vaak heel lastig is om aan de hand van allerlei verhalen van slachtoffer, verdachte en getuigen, een beeld te schetsen en een beslissing te nemen. Als hij dan toch blijft twijfelen, dan moet hij de verdachte vrijspreken. We vinden het belangrijker om een schuldige vrij te spreken, dan een onschuldige te veroordelen voor iets dat hij niet gedaan heeft. Vreemd genoeg zijn het vaak niet de ernstigste gevallen die het moeilijkst zijn. Moordzaken zijn juist vaak makkelijk.

Iedereen heeft recht op een eerlijk strafproces en daar hoort bij dat iedereen recht heeft op een goede verdediging, zelfs, of misschien wel juist, als iedereen denkt dat verdachte het gedaan heeft.

Dan wordt er een rechtszaak nagespeeld. Een geval van noodweer. Er is een aanklager, rechter, verdachte, getuige en advocaat. mr van Atteveld is erg onder de indruk van advocaat Titus die zijn client met verve verdedigd, "die honkbalknuppel lag onder de toonbank omdat het een cadeau voor zijn dochter was!". Ook het vonnis, door de drie rechters uitgesproken, kan zijn goedkeuring wegdragen en zo goed gemotiveerd ook!

De komende maanden wordt het werkbezoek voorbereid naar de rechtbank in Den Bosch. Onze studenten gaan daar een echte zitting bijwonen en krijgen daarna de gelegenheid om op de zelfde plek een zitting na te spelen.

Het was een zeer geslaagde middag, met grote dank aan mr van Atteveld.